BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Familieplejen søger en familieplejekonsulent, der gerne må have erfaring inden for socialfagligt arbejde med udsatte familier, som har deres børn/unge anbragt.
I Roskilde Kommune har vi en vision om at "alle børn og unge skal trives og blive hele mennesker, og hvor alle børn og unge har evner og kompetencer som de skal have mulighed for at udfolde og udvikle, både individuelt og i fællesskab med andre". Vi har også en vision om, at størstedelen af Roskilde kommunes anbragte børn og unge kan anbringes i en netværkspleje eller plejefamilie fremfor på institution – Det skal også være din vision.
Familieplejen er en del af Roskilde Familiecenter, som består af familieplejekonsulenter, familieterapeuter, psykologer og samværskonsulenter. Du vil komme til at sidde på Roskilde Rådhus sammen med 5 andre familieplejekonsulenter, samt en afdelingsleder og centerleder.
Vores fælles mål er at finde de bedste løsninger for de børn og familier, som vi arbejder med. Som vores nye familieplejekonsulent vil du få kollegaer som har et udpræget ressourcefokuseret og netværksorienteret blik på det socialfaglige arbejde. Du skal derfor være en person der både trives med at være selvkørende med egne opgaver, men samtidig også være en holdspiller, som kan støtte og hjælpe dine kollegaer i akutte og pressede situationer.
Familieplejen såvel som hele Roskilde Familiecenter er i en rivende udvikling, og vi er engagerede i en række spændende projekter, med fokus på anbragte børns trivsel og læringspotentiale, herunder; "Projekt Lær for Livet", "Den gode anbringelse - styrket samarbejde mellem døgninstitutioner og plejefamilier", Plejefamilier i centrum og "Børns vilkår- bedre børneinddragelse". Vi er optagede af hele tiden at lære mere, og udvikle på vores praksis, så vi kan styrke anbringelserne og familierne til fordel for de anbragte børn og unge.
Du skal arbejde tæt sammen med myndighedsafdelingerne, samarbejdspartnere og ledelse. Derfor forventer vi også at du som person er nysgerrig og opsøgende i forhold til behov og løsninger, og samtidig vedholdende i arbejdet med at implementere de aftalte strategiske løsninger.
Vi arbejder udviklingsorienteret med rekruttering, matchning og pædagogisk supervision af plejefamilier med henblik på, at flere børn og unge kan profitere af at bo i en plejefamilie. Familieplejen i Roskilde rekrutterer plejefamilier i hele Danmark. Rekrutteringsprocessen sker i makkerskab med en kollega fra Familieplejen, omkring det enkelte barns/den unges udvikling og trivsel.
Vores nye familieplejekonsulent vil få ansvaret for følgende opgaver:
- Matchning mellem børn/unge og plejefamilier/institutioner.
- Understøttende samtaler med plejefamilierne omkring barnet/den unge.
- Supervisionsnetværksgrupper til plejefamilierne.
- Netværksafdækning.
- Triangulering og andet relevant kontakt med Socialtilsynet.
- Opgaver i et tæt samarbejde med myndighedsafsnittet.
- Koordinering af indsats og samarbejde med og omkring barnet/den unge.
- At udarbejde kontrakter mellem Roskilde kommune og plejefamilier/institutioner.
- Deltage ved møder med relevante samarbejdspartnere.
- Fast ugentlig vagt på Rådhuset.
- TSOP "Tæt støttet opstartsforløb" i ny anbringelser.
Faglige og personlige kompetencer
Vores nye familieplejekonsulent er pædagog, socialrådgiver eller anden relevant socialfaglig uddannelse, gerne med en relevant efteruddannelse inden for løsningsfokuseret og mentaliseringsbaseret tilgang.
Gerne erfaring som familieplejekonsulent.
Du befinder dig godt med at arbejde selvstændigt i konsulentrollen og med sparring fra et stærkt arbejdsfællesskab. Du har ligeledes kendskab til anbringelsesområdet og indsigt i kommunale arbejdsgange.
Jobbet kræver, at du er i stand til at håndtere krydspres, skabe overblik, arbejde analytisk, udvise handlekraft, naturlig autoritet og fleksibilitet.
Vi forventer, at du er et engageret menneske med stærke samarbejdsevner, samt at du kan arbejde struktureret og har gode skriftlige kompetencer.
Det er en forudsætning at du har kørekort og en fordel, hvis du kan stille egen bil til rådighed. Det er tilmed en fordel at have erfaring med at arbejde i IT systemer såsom DUBU og e-Doc, men ikke et krav.
Vi tilbyder:
- En afdeling som anskuer et godt arbejdsmiljø som afgørende for vores opgaveløsning.
- Mulighed for faglig udvikling og supervision.
- En afdeling med et let omgangstone og humor.
- Stor fleksibilitet og indflydelse på din arbejdstilrettelæggelse.
- At du kan blive en del af et team der arbejder med et udpræget ressourceblik, og går løsningsfokuseret til opgaverne.
Løn og ansættelsesforhold:
Løn- og ansættelsesvilkår i henhold til gældende overenskomst, herunder principperne for Ny Løn.
Der indhentes børne- og straffeattest ved ansættelse.
Der er tale om en fuldtidsstilling med tiltrædelse den 1. september 2024
Kontakt afdelingsleder Mette Maschvitsz Wrem på telefon 2154 5078 eller vores Centerleder Michal Ingvald Engstrand på telefon 2480 4394 for at høre mere om stillingen.
Ansøgningsfrist søndag den 21. juli 2024
Ansættelsessamtaler forventes afholdt 25. juli 2024
Denne jobannonce blev oprindeligt opslået på https://www.ofir.dk/
(Den originale annonce kan ses på: https://www.ofir.dk/showojob?ofirid=d648dcf5)
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Roskilde Kommune
-Virksomheden tilbyder:
Fastansættelse: fuldtid
-Arbejdsgiver:
Roskilde Kommune - Børn og Unge, Rådhusbuen, 4000 Roskilde
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 21-07-2024; - ansøgningsfristen er overskredet
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6081525