Danskerne er blevet vilde med at klatre, og hos Friluftsland i Roskilde er salget af klatreudstyr fordoblet fra 2021 til 2023.
Klatresporten har i mange år været en nichesport i Danmark, men det er ikke tilfældet længere. Det oplever man hos Friluftsland i Roskilde, hvor salget af klatreudstyr er fordoblet fra 2021 til 2023.
– Interessen for klatring er stukket helt af de seneste år. Man kan ikke engang sammenligne det med andre trends i outdoor og udendørssport, som vi har oplevet gennem tiden, siger Allan Svare Nielsen, der er butikschef i Friluftsland i Roskilde.
– Når man skal i gang på klatrevæggen med den type klatring, der hedder bouldering, skal man faktisk bare have et par gode klatresko, og så er man klar. Dem har vi solgt utroligt mange af, men vi har også set en udvikling i salget af andet sikkerhedsudstyr såsom seler, hjelme, reb og slynger, som bruges mere ude i det fri, tilføjer Allan Svare Nielsen.
Fanger der, hvor man ellers slipper
Ifølge tal fra Idrættens Analyseinstitut falder deltagelsen af idræt i foreningsregi, når man går fra barn til teenager og ung. Hvor hele 82 procent af de 7-12-årige dyrker deres sport i en forening, falder det til 69 procent blandt de 13-15-årige, og til 46 procent hos de 16-19-årige. Spørger man Dansk Klatreforbund, hvor medlemstallet er vokset med ti procent det seneste år, ser billedet helt anderledes ud,
– Typisk starter man med klatringen i de tidlige ungdomsår eller studieår, som ellers er de tidspunkter, hvor mange har svært ved at fastholde en sport. Her kan klatring noget særligt ved den sociale kultur, der er en del af den. Når man har klatret, holder man en lille pause og taler med de andre om, hvordan det gik. På den måde er halvlegssnakken en del af det, der sker på gulvet til klatring, forklarer Henrik Roca Stephansen, der er konsulent i Dansk Klatreforbund.
Her spår man, at kulturen med en børnetræner, som man kender det fra andre sportsgrene, vil give klatringen en ekstra bølge i takt med, at mange unge klatrere selv får børn og ønsker at se dem afprøve sporten.
Vil du prøver kræfter med klatring i Roskilde, er der mulighed hos Roskilde Klatreklub.
Friluftsland har siden 1980 forhandlet kvalitetsudstyr til outdoorlivet og er i dag en landsdækkende kæde med 12 forretninger. Virksomheden er ejet af den svenske koncern Fenix Outdoor, der blandt andet ejer det kendte mærke Fjällräven. Læs mere på Friluftsland.dk