XL-Byg Knud Larsen og E.ON Drive har netop indgået en stor og ambitiøs samarbejdsaftale, der skal sikre trælasten en mere bæredygtig profil, optimale ladeforhold for egne biler og butikkens kunder samt favorable aftaler om hjemmeladning til personalet.
De store tagarealer på XL-Byg Knud Larsens tre lokationer vil i løbet af de næste seks måneder blive delvist dækket af solcelleanlæg, som skal medvirke til at forsyne både firmabiler, gaffeltrucks og mindre distributionsbiler med grøn strøm. Parallelt med etableringen af solceller, opstiller E. ON ladestandere til brug for både XL-Byg Knud Larsens egne biler og for trælastens kunder, som i stigende omfang udskifter bilparken til elbiler.
”Vi kan jo se, hvordan flere og flere håndværkere kommer i elbiler, og mange af dem vil have behov for at lade, mens de er inde og handle hos os. Derfor har vi valgt at opstille både almindelige ladestandere og hurtigledere på 50 kW på alle tre lokationer,” forklarer Peter Ovgaard, direktør for XL-Byg Knud Larsen Professionel, Roskilde og Hvidovre.
Desuden forbereder E.ON Drive, at XL-Byg Knud Larsen på Hammerholmen i Hvidovre kan få installeret lynladere, så virksomheden er klar til hurtigt at lade deres egne kranbiler, når deres tunge transport overgår til el.
”Først og fremmest skal der lyde stor ros til XL-Byg Knud Larsen for at tænke hele vejen rundt. Når man har tagarealer som XL-Byg Knud Larsen, er det oplagt at udnytte dem til at producere egen solenergi. Vi vil fremover komme til at se endnu flere erhvervsdrivende, som selv bidrager til at udbygge produktionen af vedvarende energi på samme måde. Det gavner den grønne omstilling på flere parametre, at også kunders biler, varevogne og mindre lastbiler får adgang til ladestanderne.,” fortæller Martin Jahrsdorfer, CEO i E.ON Drive.
Batteripakke giver grøn strøm om natten
Udfordringen med solenergi er ofte, at den grønne strøm produceres på tidspunkter, hvor de tre trælaster ikke har det store behov for strøm andet end til driften af butikkerne. Derfor indeholder E.ONs løsning også batterier til de tre lokationer, så den grønne strøm kan lagres i dagtimerne og lades på gaffeltrucks og distributionsbiler om natten.
”Vi har netop fået udviklet vores første klimaregnskab, og det er jo helt tydeligt vores transport, der står for den største CO2-udledning i scope 1. Og her ser vi nogle lavthængende frugter i forhold til, at både vores gaffeltrucks og vores sælgerbiler skal over på vores egen solstrøm i det kommende år. Næste skridt bliver de små distributionsbiler, og så håber vi, at der kommer nogle gode kranbiler på el med årene,” siger Kasper Larsen, direktør i XL-Byg Knud Larsen, Gammel Køge Landevej og forsætter ”vi har jo heldigvis meget tagareal, så vi kan udvide vores elproduktion i takt med, at vores eget behov for grøn strøm øges.”
I ukendt land
Når man er bedst til at sælge tømmer, døre og vinduer, er det et komplekst projekt, når tre trælaster skal tage de første skridt ud i grøn energi og ladeinfrastruktur. For hvordan sikrer man, at løsningerne er fremtidssikrede, at den hjemmeproducerede grønne strøm udnyttes optimalt, dvs. til eget behov, og når strømmen i nettet er dyr?
”Vi har brugt rigtig meget tid på at afsøge markedet, tale med leverandører, elinstallatører og andre gode folk, for det er bare komplekst stof, når man er uddannet tømmerhandler,” griner Peter Ovgaard. Og netop derfor endte valget på én leverandør – nemlig E.ON Drive – der kunne stå for hele entreprisen. ”Vi ville for alt i verden undgå, at vi skulle stå med to eller tre forskellige leverandører, hvor der kan opstå tvivl om ansvaret.”
Løsningen med E.ON giver samtidig mulighed for, at personalet kan indgå konkurrencedygtige aftaler med E.ON, hvis de skal have installeret ladere og solceller derhjemme.
Projektet starter op i april 2024 og forventes at være fuldt ud etableret på alle tre lokationer i løbet af efteråret.