Lokalområdet bugner af lokalt producerede råvarer og høje ambitioner for en bæredygtig produktion. Det har de lokale beboere fået øje for, og hos gartneriet Godis Grønt i Lejre oplever de en kæmpe lokal støtte til deres bidrag til en mere bæredygtige fremtid.
Bæredygtighed trumfer convenience
Hos den lille og lokalt forankrede råvareproducent Godis Grønt i Lejre er kærligheden til kvalitet i højsædet, og det er tydeligt at mærke, at det lille økologiske gartneri drives af ildsjæle. Der er en stor entusiasme for velsmag, og en dyb indlevelse i at gro lækre råvarer såsom helt særlige salatmajroer, der ikke er til at opstøve andre steder. Gartneriet arbejder ud fra en filosofi om at bringe forbrugerne tættere på de grøntsager de spiser, og hvor de kommer fra.
Går man i dag en tur i et supermarked, er der ganske vist et væld af muligheder for at købe økologisk, fairtrade m.m. Men bæredygtighed har, ligesom kært barn, mange navne, og det kan være svært for den enkelte at forstå, præcis hvordan fødevaresystemet egentlig fungerer, og hvad det faktisk er man køber. Derfor er det hos Godis Grønt i centrum at være i direkte kontakt med den enkelte forbruger: ”Vores vision er, og det vi er sat i verden for, er at jorden bliver bedre af vores tilstedeværelse. Vi har kun jorden til låns, og vi skal efterlade den i væsentligt bedre stand, end da vi fik den. ” fortæller Fredrik Sahlin, indehaver af Godis Grønt. Det kalder de hos det lille gartneri for regenerativt jordbrug, men de er også klar over, at kan være en svær ambition at føre ud i livet. Derfor har de blandt andet udtænkt et helt unikt tilbud til den enkelte forbruger.
Hos Godis Grønt er de nemlig begyndt at sælge medlemsandele i stedets produktion til den private forbruger såvel som restauranter, og det skal gøre op med en convenience-kultur, hvor bæredygtighed ofte sættes i baggrunden. Som forbruger kan man således købe en andel i produktionen, hvor man betaler for en sæson, og derfra for leveret friske råvarer. Andelssalget er en helt anden måde at tænke bæredygtighed på, og det forpligter da også både gartneriet og andelshaveren: ”Det her koncept går jo faktisk lidt imod en kultur, der kredser om, at dét at være forbruger skal være så nemt som overhovedet muligt. Her er forbrugeren jo forpligtet til at betale for en hel sæson, også selvom det både kan gøres på én gang eller over flere betalinger. Det kræver også en aktiv stillingstagen til sin egen rolle som forbruger, som mange ofte nedprioriterer.” fortæller Fredrik Sahlin.
Ikke desto mindre lader det dog til, at flere og flere ser konsekvenserne af hvordan de spiser, og særligt lokalområdets beboere er mere end villige til at forpligtige sig til at være andelshavende i gartneriet. Faktisk har Godis Grønt oplevet så stor en tilslutning til det bæredygtige koncept, at gartneriet nu har en venteliste til andelsordningen. ”Der er ligesom sket en opvågning. Der er mange bevidste forbrugere i lokalområdet, og mange der gerne vil tættere på naturen og vise deres børn hvad de spiser og hvordan det vokser, og vi er rigtig glade for at vi kan være en del af den drøm” fortæller Fredrik Sahlin.
Hos Godis Grønt havde de sidste år 50 husstande som andelshavende. I år har Gods Grønt solgt 110 andelsordninger før de overhovedet gik i gang med produktionen, og dette på trods af en mindre markedsføringsindsats.