Nu kan du sende sovepose og regnjakke til service og reparation i Roskilde

Foto: PR
Profilbillede
dato

Et nyt initiativ hos Friluftsland i Roskilde gør det nu muligt få repareret alt fra tøj, vandrestøvler og sko til soveposen eller teltet – uanset om det er købt i forretningen eller ej. 

Tøj og sko er de to ting i husstanden, som danskerne mest sjældent vælger at få repareret, hvis det går i stykker. Det viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv, hvor kun 11 procent svarer, at de vil undersøge muligheden for at få en sko repareret og 18 procent et stykke tøj. Men det skal der nu laves om på, hvis man spørger i Friluftsland i Roskilde, der netop har lanceret et nyt koncept, hvor man kan indlevere sit tøj, soveposen eller sko til reparation i forretningen, uanset om de er købt der eller ej. 

– Vi ønsker, at tingene bliver brugt, til de simpelthen ikke kan mere. Derfor vil vi gerne hjælpe med at reparere de ting, der har brug for at få forlænget deres levetid. Generelt ønsker vi at tilbyde reparationsservice på et så bredt udvalg af de varegrupper vi sælger her i butikken som muligt. Dog er det ikke en gratis service, men det er alligevel væsentligt billigere end at købe nyt, siger Allan Svare Nielsen, der er butiksansvarlig i Friluftsland Roskilde, som er indgået i et nyt samarbejde med Outdoor Service, der står for reparationerne. 

Jo mere vi investerer, jo mere vil vi reparere

Ifølge undersøgelsen fra Dansk Erhverv fremgår det også, at danskerne et mere villige til at reparere deres ting selv eller få dem repareret, hvis tingene har kostet noget.

– Det skal kunne betale sig at købe ting af en ordentlig kvalitet, der holder. Og det gør en forskel i forhold til, at man bedre kan reparere ting, der fra start er lavet af gode materialer. Når man som forbruger har investeret i kvalitet, er man måske også mere tilbøjelig til at tilkøbe en reparation, lyder det fra Allan Svare Nielsen.

Reparationer i detail vil vokse

Muligheden for at få blandt andet tøj og sko repareret er noget, man med stor sandsynlighed vil se mere af de kommende år, mener lektor i forbrugeradfærd og detailhandel ved institut for Dansk Detailhandel på Erhvervsakademi Dania, Ole Storm Jørgensen.

– I takt med at flere virksomheder skal efterleve ESG-rapporteringskrav, kan man godt forestille sig flere virksomheder gå lignende veje. For at det skal fungere for forbrugerne, er det væsentligt, at det kan betale sig. For eksempel giver det mening at reparere en sovepose til 3000 kroner, hvis det koster 500 og gør, at den så kan holde fem år mere, siger Ole Storm Jørgensen.

Friluftsland har siden 1980 forhandlet kvalitetsudstyr til outdoorlivet og er i dag en landsdækkende kæde med 12 forretninger. Virksomheden er ejet af den svenske koncern Fenix Outdoor, der blandt andet ejer det kendte mærke Fjällräven. Læs mere på Friluftsland.dk 

Kilde: Redaktionen