BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Hvad er værdig ældrepleje? Og hvordan skabes det i praksis? DIGNICARE-projektet skal undersøge hvordan man under overskriften ’værdig ældrepleje’ forsøger at forbedre kvaliteten af omsorg og omsorgsarbejde i den danske ældrepleje. Som del af dette projekt søger Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet, en ph.d. i værdig ældrepleje, med særligt fokus på tiltag til at skabe større kontinuitet i ældreplejen. Stillingen besættes fra 1. marts 2025 eller snarest muligt derefter. Stillingen som ph.d. er tidsbegrænset til 3 år.
Overordnet beskrivelse af ph.d.-projektet
Titlen på ph.d.-projektet er: Værdighed gennem kontinuitet i ældreplejen.
Ph.d.-projektet indgår som en del af det større projekt, DIGNICARE, der undersøger hvordan værdig ældrepleje forstås og skabes i praksis gennem forskellige tiltag. Værdighed er langt fra et entydigt begreb, og tiltag til at fremme værdighed
relaterer sig til en række modsætningsfyldte forståelser af hvad god omsorg og godt omsorgsarbejde er. Gennem udvikling af nye teoretiske forståelser af værdighed som ’koreografier’, og etnografiske studier af to typer tiltag til at fremme værdig ældrepleje – styrket relations-faglighed og større kontinuitet i plejen – udforsker DIGNICARE-projektet hvordan værdig ældrepleje forstås og skabes i praksis. Og det undersøger betydningen af tiltagene for de involverede borgere og medarbejdere, samt de udfordringer og spændinger der opstår i disse forsøg på at skabe bedre omsorg.
Ph.d.-projektet skal fokusere særligt på tiltag til at skabe værdighed gennem øget kontinuitet i ældreplejen, og undersøge betydningen af tiltagene for både de involverede borgere og medarbejdere. Det empiriske fokus for projektet kan f.eks. være omorganiseringen af ældreplejen i små, faste teams, og forsøg på at fremme oplevelser af værdighed gennem tættere, mere stabile og personligt tilpassede plejerelationer mellem ældre personer og få, faste plejemedarbejdere.
Ph.d.-skolen
Du vil blive indskrevet som ph.d.-studerende ved Ph.d.-skolen for Mennesker og Teknologi. Ph.d.-skolen spænder over humaniora, sundheds- og samfundsvidenskab, samt IT-videnskab og områder med et stærkt fokus på planlægning, interventioner og design. Forskerskolen har et dynamisk og engagerende læringsmiljø med høj forskningskompetence og et internationalt perspektiv. Ph.d.-skolen er organiseret i relation til Institut for Mennesker og Teknologis fem sektioner, hvor du vil blive tilknyttet Sektion for Arbejdsliv og Social bæredygtighed.
Læs mere her https://ruc.dk/phdskolen-mennesker-og-teknologi.
Du vil som ph.d.-studerende være tilknyttet forskergruppen Arbejdsliv, og blive en del af et voksende forskningsmiljø på Institut for Mennesker og Teknologi, der beskæftiger sig med omsorgsarbejde, ældrepleje og aldring.
Ansvar og opgaver
Ph.d.-stillingen er en uddannelsesstilling, og hovedopgaverne i stillingen er fastsat i kapitel 3 i Bekendtgørelse om ph.d.-uddannelsen ved universiteterne og visse kunstneriske uddannelsesinstitutioner (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=152430)
Kvalifikationer
Du skal have en kandidatgrad eller tilsvarende inden for arbejdsliv, socialvidenskab, sociologi, antropologi, tværvidenskabelige sundhedsstudier, psykologi eller lignende fagområder.
Vi kræver dokumenterede kvalifikationer inden for:
- Kvalitative metoder
- Danskkundskaber (skriftlige og mundtlige) på et niveau, hvor du kan gennemføre interviews og feltarbejde på dansk blandt medarbejdere og borgere i ældreplejen
Vi ser også gerne, at du har erfaring med:
- Studier af omsorgsarbejde og ældrepleje
- Studier af samspil mellem policy og professionelt velfærdsarbejde
Endelig lægger vi vægt på, at du er initiativrig og har gode samarbejdsevner. Vi forventer, at du deltager i instituttets daglige aktiviteter og har lyst til at deltage i samarbejder både inden for dit fagområde og på tværs af fag.
Bedømmelse
I bedømmelsen vedrørende ansættelse vil der blive lagt vægt på;
- Relevant kandidatuddannelse eller tilsvarende (i henhold til Danish Qualifications Framework for Higher Education: https://ufm.dk/en/education/recognition-and-transparency/transparency-tools/qualifications-frameworks/other-qualifications-frameworks/danish-qf-for-higher-education?set_language=en&cl=en).
- Øvrige akademiske kvalifikationer beskrevet i stillingsopslaget.
I bedømmelsen vedrørende indskrivning vil der herudover blive lagt vægt på;
- Uddannelseskompetencer og eventuelle yderligere faglige kvalifikationer
- Karakterer på kandidatuddannelse eller tilsvarende
- Kvalitet og relevans i projektbeskrivelsen
- I din projektbeskrivelse skal indgå overvejelser om: problemstilling og forskningsspørgsmål med fokus på værdig ældrepleje, metode, empiri, etiske aspekter og teori
- Omfanget af din projektbeskrivelse må ikke overstige 5 sider inkl. referencer
- Kvalitet og relevans af de metodologiske og teoretiske valg
- Konsistens og sammenhæng mellem projektet og valget af metode og teori
- Om projektet forekommer realistisk og muligt at gennemføre
- Tilstrækkelige kvalifikationer og erfaringer til at kunne gennemføre ph.d.-projektet
- Relevansen af projektet for ph.d.-skolen
Mere information
For yderligere oplysninger om stillingen og DIGNICARE-projektet venligst kontakt lektor Agnete Meldgaard Hansen (projektleder) på (+45) 46742466, eller sektionsleder Sidsel Lond Grosen på (+45) 46743231.
Ansættelsesvilkår
Der er tale om en ansættelse på fuld tid, 37 timer pr. uge, med reference til dekan Bjarke Oxlund. Ansættelsen er omfattet af Cirkulære om overenskomst for Akademikere i staten og Cirkulære om protokollat om visse ansættelsesvilkår for videnskabeligt personale ved universiteter.
Udvælgelse til faglig bedømmelse Efter ansøgningsfristens udløb udvælger formanden for ansættelsesudvalget – efter rådgivning fra ansættelsesudvalgets medlemmer inklusiv formanden for bedømmelsesudvalget – et antal ansøgere til faglig bedømmelse. Hver enkelt ansøger meddeles herefter, om vedkommende er blandt de ansøgere, som er sendt videre til faglig bedømmelse. De udvalgte kandidater vil blive informeret om sammensætningen af bedømmelsesudvalget, og hver ansøger vil blive givet mulighed for at fremsætte eventuelle bemærkninger til bedømmelsesudvalgets sammensætning og – senere – sin bedømmelse.
Ansøgere, der ikke er sendt videre til faglig bedømmelse, kan ikke forvente at høre mere, før der er truffet beslutning om ansættelse, med mindre der på et senere tidspunkt i rekrutteringsprocessen udvælges yderligere til faglig bedømmelse.
Ansøgning
Søg stillingen på https://ruc.dk/ledige-stillinger-pa-roskilde-universitet/
Ansøgningen skal være på dansk og indeholde:
1. Ansøgning
2. CV
3. Dokumentation for uddannelse inkl. karakterudskrift fra kandidatuddannelse eller tilsvarende
4. Din beskrivelse af ph.d.-projektet
5. Din tidsplan for ph.d.-projektet
6. Hvis relevant: Dokumentation for yderligere forsknings- eller undervisningskvalifikationer
Ansøgningsfristen er 1. december 2024.
Materiale modtaget efter fristens udløb vil ikke blive taget I betragtning.
Roskilde Universitet ønsker at afspejle det omgivende samfund og opfordrer alle uanset personlig baggrund til at søge hos os.
Roskilde Universitets fornemmeste opgave er eksperimenterende, nyskabende former for læring, forskning og problemløsning, som flytter samfundet fremad. Vi uddanner kompetente tværfaglige kandidater og skaber videnskabelige resultater af højeste kvalitet gennem åbenhed, involvering og videndeling.
Roskilde Universitet har ca. 6.500 studerende, 900 ansatte og 800 mio. kr. i årlig omsætning.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Roskilde Kommune
-Virksomheden tilbyder:
Tidsbegrænset ansættelse: fuldtid
-Arbejdsgiver:
Roskilde Universitet, Universitetsvej, 4000 Roskilde
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 01-12-2024; - ansøgningsfristen er overskredet
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6141774